Friday, March 15, 2013

Fotoetsing

I denne oppgaven skulle vi ta/finne bilder av bygninger og mennesker i bevegelse. Den dagen klassen gikk ut og tok bilder var jeg ikke her, og derfor fikk jeg beskjed om å finne noen bilder på nettet som jeg kunne bruke.

Bilder av bygninger med hovedfokus på:

  • Rette linjer
  • Flater
  • Teksturer
  • Valør 
  • Former 
Bilder av mennesker med hovedfokus på: 
  • Bevegelse som aktivitet
  • Bevegelse som gir stemning

Etter at jeg hadde valgt bildene mine, redigerte jeg de inn på Photoshop. Jeg gjorde bildene svart-hvit og deretter plasserte jeg de der jeg ville ha dem. Når det var gjort, printet jeg ut begge bildene seperate på transparenter.  
Her er resultatet: 

Når jeg var ferdig med det, måtte jeg begynne med å preparere kobberplatene som jeg skulle ha motivet mitt på. Det jeg gjorde, var å: 
  1. Pusse platen med smergelpapir som tåler å pusse metal, med vann.
  2. Vaske platen med jiff for å få vekk fettet, og deretter spray-e platen med eddik. 
  3. Legge på ImagOn-film. 



Platene skulle lamineres med ImagOn-film, og deretter la vi det inn i svart-selvlagt papirkonvolutter (siden de ikke tåler lys) for at de skulle bli helt tørket i en uke. 

Når kobberplatene hadde ligget og tørket, skulle vi da få motivene på platene, og det gjorde vi ved å bruke belysning: 
  1. Belysning med raster, 1 min
  2. Belysning med motiver, 2 min. 

                                       

Etter belysningen skulle platene med motivene legges i vannbad for å få fram motivene. Vannet inneholdte 10g krystallsoda som hadde blitt blandet ut med en liter vann:


Når vi var ferdig med det, vasket vi platene og tørka de ved å bruke håtføner. Vi la platene ved vinduet sånn at de fikk sollys på seg. (UV-lys) 
Resultat:

Trykking:
For hele trykkingsprosessen brukte vi: 
  • Dyptrykkspapir
  • Akva-svete
  • Papirbiter/valse
  • Avisark/gulesider bok
  • Presse








Før vi faktisk begynte å trykke, skulle vi legge dyptrykkspapair i lunket vann i ca. 15 min. Vi brukte ikke vanlig maling for å trykke. Det vi brukte blir kalt for Akva-Svete som akkurat er for dyptrykking. 

Papirbitene/valsen brukte vi for å ta akva-svete på platene, og avisark/gulesider bok-papiret brukte vi får å tørke akva-svete fra platene. I denne prosessen skulle vi trykke 5 forskjellige trykk med kontrastene:
1. svart/svart
2. varm/kald
3. Lys/mørk 
4&5. Frivillig

Oppskrift på prosessen: 
  1. Ta Akva-Svete over hele platen ved å bruke papirbiter eller valse
  2. Tørke av det ubrukbare Akva-Svete av platen med gulesider katalog (ta vekk så mye som mulig!)
  3. Ta dyptrykkspapir ut av vannet og tørke overflaten av det med tørkepapir
  4. Legge to A3 papir på trykkspresse og fest dypstrykkpapiret på den.
  5. Plasser kobberplaten med Akva-Svete under dyptrykkspapiret der du vil ha trykket, og trykk
  6. Gjør set samme med plate nr.2, og trykk på det samme dyptrykksarket.
Når vi var ferdige med trykkene, og de var tørket, lagde jeg tre rammer til tre av trykkene mine, som jeg valgte ut for å levere. 

Resultatene jeg fikk:


Under denne prosessen jobbet jeg så godt jeg kunne. Selv om jeg var borte noen av timene, så ble jeg ferdig tidsnok. Jeg likte teknikken og synes det var veldig morsomt å jobbe på denne måten. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet jeg fikk. :)


-Ghazal Karim 2013

No comments:

Post a Comment